Fogalmak , munkamódszer tisztázása

 

 

Továbbra is fontos, hogy a Civil önkéntesei próbálják meg a saját kapcsolataikat felhasználni támogatások gyűjtésére. Ehhez pontos segítséget, követendő lépéssort kell összeállítani.

 

 

A Civil Rádió forrásainak fejlesztésére széleskörű forrásteremtési folyamatokat indítunk.

 

Egyrészt jelentős lépéseket teszünk az azonosíthatóság, az ismertségünk megerősítésére, bővítésére. Ezeknek a lépéseknek az a céljuk, hogy azt a sokféle értéket, színt és teljesítményt, ami ma jellemző a Civil Rádióra, segítsen a jelenleginél jóval szélesebb körben bemutatni, megismertetni; ehhez kedvet, a rádiónak újabb hallgatókat találni – erről összefoglalva másutt szólunk bővebben.

 

A népszerűsítéssel párhuzamosan határozott lépéseket tervezünk, amelyek a most viszonylag egyoldalú finanszírozást, az állami pályázati forrásoktól való erős függést megváltoztatják. Hosszabb távon az a tervünk, hogy az eddigi tipikus pályázati források arányát az összes bevételünknek a fele részére vagy az alá csökkenjenek. (Ami azt jelenti, hogy továbbra is keressük ezeket a pályázatokat is, de egyidejűleg erőfeszítéseket teszünk más források megteremtésére.)

Alapvetően a támogatási bevételek előteremtésének programján dolgozunk.

 

A külső forrásoknak többféle formája lehetséges. Mi 3 egyszerű lépésben érzékeltetjük ezt.

-          Adomány formájában megvalósuló támogatás

Ez hallgatói befizetésekből, 1%-os akciókból, támogató rendezvények bevételeiből és más pl. céges befizetőktől, az ő nagylelkűségüktől függhet, ezekből képződhet. Támogatás – vagy tartós adományozás: ilyen is lehetséges - esetében nincsen különösebb viszonosság, a támogató kedveli a Civil Rádiót, fontosnak tartja ezt az ügyet, azt az értékrendet, amit mi adásainkban és más megnyilvánulásainkban képviselünk. Aki támogatókat keres, fontos, hogy tisztában legyen a legfőbb alapértékeinkkel, hogy ezek jelentőségéről meg tudja győzni a lehetséges partnert.

-          Szponzori támogatás

Itt a partner a Civil Rádió egészét vagy valamelyik műsorát, tevékenységét, rendezvényét, akcióját segíti anyagilag (vagy valamilyen termékkel, szolgáltatással). Ebben az esetben van egy kölcsönösség: mi valamilyen médiafelületen jelezzük a szponzor támogatását. Bemondjuk az illető vagy a szervezet, cég nevét és, hogy mit támogat az erőforrásaival. A szponzori támogatásban nem nevezhetjük meg a támogató konkrét termékét, az a reklámban lehetséges, arra más szabályok vonatkoznak.

-          Reklám

A Civil Rádió valamilyen adásrészében elhangzó rövid termékismertető. Közösségi média révén korlátozott az óránként ilyenekre fordíthat műsoridőnk (a honlapon vagy kiadványunkon történő megjelenésben – ami fontos terület/felület lehet - nincs jogszabállyal korlátozva semmilyen arány).

 

Mindhárom formára igaz, hogy fontosnak tartjuk azokat, de csak a Civil Rádió arculatához és értékeihez illő formát és tartalmakat vállalunk. Ennek a három formának a hozzánk való arányossága is nagyon fontos.

 

 

Javasolt lépéssor a különféle támogatásszerzési kezdeményezésekhez:

 

Legfontosabb megjegyzésünk, hogy ha nem kérünk, nem is fogunk kapni semmilyen támogatást! Tehát merni és tudni kellene jól, felkészülten és nem szégyenlősen kérnünk, hiszen – ebben mi legyünk magabiztosak – egy jó közösségi ügyhöz gyűjtünk további erőforrásokat.

Határozott tapasztalatunk, hogy „utcáról betérve”, tehát ismeretlenül, blindre nagyon kis eséllyel lehet bármelyik fent jelzett forrást megszerezni. Nem beszélünk le erről sem senkit, de nagyon fontosnak tartjuk, hogy ahol lehetséges, keressünk közvetlen vagy közvetett személyes kapcsolatokat, ismeretségeket.

Tudjunk meggyőzően és jókat mondani a Civil Rádióról. A nagyot mondástól, a szerénytelenségtől is óvnánk magunkat, az hamarosan lelepleződik, és fordítottan sülhet el kezdeményezésünk.


Ahhoz, hogy jól tudjuk az erősségeinket megmutatni, a legfontosabb előzetes feladat:

1.       Megismerni (a támogatás kérőnek a saját műsorán túl) alaposabban a rádiót és értékeit.

2.       Ha végiggondoltuk kiket keresünk, azt is döntsük el, milyen féle támogatási formára szeretnénk partnerünket felkérni. (Lehetséges több változat is, de ezeket is tudatosan kell kiválasztanunk.)

3.       Készüljünk fel a „partnerünkből” – azaz tudjuk, hogy neki miért lehet fontos, kedves a mi ügyünk bármilyen formában való támogatása. Ebben segítségére lehetünk, ha meg tudjuk nevezni (ld. 1. pont) milyen szimpatikus dologhoz adja a nevét, hozzájárulását.

4.       Keressük előzetesen e-mailben, vagy telefonon az illetőt.

Ha adomány típusú támogatást remélünk, a saját értékeink és jelentőségünk hangsúlyozása/bemutatása mellett hivatkozhatunk az előállt nehéz helyzetünkre is, lehet ez egy döntő érv, amiért aktuálisan hozzá fordulunk. Ha szponzori támogatást vagy reklámot szeretnénk, lehetőleg ne keltsünk lúzer benyomást, üzletileg általában nem a bizonytalanná váló vagy sikertelen ügyet szeretik támogatni. (De maradjunk arányosan szerények.)

Jelentkezésünkben jelezzük, hogy milyen fontos ügyet, szervezetet képviselünk és kérjük a személyes megbeszélés, találkozás lehetőségét. Ezen a ponton esetenként lehetséges, hogy személyesen nem fogadnak a megkeresettek, de kérik, hogy ajánlatunkat juttassuk el hozzájuk. Akkor jobb híján, tegyük ezt.

Készít a rádió különféle ajánlati leveleket, portfóliókat önmagáról, ezek a rendelkezésetekre állnak (Cserháti Ákoséktól kérhetők). Ebben többféle opciót, lehetőséget felkínálunk, de Ti a személyes tárgyalás során (még ha az levélben, vagy telefonban is fog történni), tudjatok arról, hogy minden partnerrel egyedi megoldásokat, a konkrét helyzethez igazodó kapcsolatokat tudunk és akarunk kötni.

5.       A tárgyalás és egyezkedés a lehetséges támogatóval érdekes és kreatív helyzeteket hozhat. Ne féljetek ettől, vágjatok bátran bele!

Az ilyen forrásteremtésre irányuló tárgyaláson mindig a megegyezés a cél, azaz körülbelül tisztázzátok a partnerrel, hogy milyen formában, mértékben ajánl támogatást, s (ha van ilyen) milyen viszonosságra számít. De legvégül jelezzétek, hogy a tervezett együttműködést még egyszer egyeztetnünk szükséges az ügyvezetéssel és a legrövidebb időn (max. 2-3) napon belül visszajelzünk neki.

Ez a folyamat azért fontos, mert reméljük, sokan kezdeményeznek közülünk ilyen támogatást, de szükséges egyeztetni és egy-két emberünknek áttekinthetővé tenni az elfogadást és a felmerülő kötelezettségeinket, különösen, ha azok az adásokkal, műsorokkal kapcsolatosak, hogy megbízhatóan tudjunk megfelelni a partnereinknek is.

A fentiek alapján Cserháti Ákos illetve/vagy Pogány György, akikkel ezt a végső egyeztetést, jóváhagyást szükséges megtenni. A támogatókkal minden szükséges esetben írásban rögzítjük a megállapodásainkat.

 

Még egyszer hangsúlyozzuk, ha nem kérünk, önmaguktól nem fognak adni számunkra támogatást! A jó ügy tudata tegyen szerényen magabiztossá bennünket.

 

 

A támogatásgyűjtés valamennyi formájában feladatot vállaló társunk írásbeli felhatalmazással végzi ezt a tevékenységet. Kiemelten fontos, hogy mostantól az önkénteseknek és a hallgatóknak is folyamatos tájékoztatást nyújtsunk arról, hogyan alakul a rádió – főként gazdasági - helyzete, hol áll az adománygyűjtési folyamat; milyen lépések történtek és fognak történni a közeljövőben. Ez történhet levelező listánkon, a honlapon, de bizonyos elemei a rádió műsoraiban is megtörténhetnek.

A különféle támogatásokat – mindenképpen az önkéntesek és a hallgatók magánadományait – elkülönített bankszámlán kezeljük, s annak állásáról és a Szerkesztőbizottság által jóváhagyott felhasználásáról rendszeres tájékoztatást közlünk.

 

Összeállította: Péterfi Ferenc